torstai 1. kesäkuuta 2017

Noosa - Liikenneympyröiden luvattu kaupunki

Näkymä hotellihuoneen ikkunasta

Matkalla ollessa on hyvä olla hotellisivustojen asiakas. Varsinkin Hotels.com lähettää tasaisin väliajoin alennuskuponkeja ja viestejä sivuston alennushinnoista. Tämä seurauksena varasimme Noosa Headista hieman paremman hotellin.  Saimme neljän tähden hotellin puoleen hintaan. Meillä oli kaksi huonetta, keittiö, parveke ja iso kylpyhuone. Hotellin alueella oli sauna, kolme uima-allasta ja poreallas. Hotellin alueelta löytyi myös pompputyyny (pomppulinnan tapainen viritelmä), jonne minä ja Karo menimme illan pimeinä tunteina pomppimaan. Paikalla ei ollut mitään ikärajaa ja olimme aikaisemminkin nähneet aikuiset hyppimässä siellä. Emme kuitenkaan kehdanneet mennä sinne keskellä päivää. Joku lapsi olisi vielä jäänyt alle tai lentänyt kaaressa tyynyä reunustavalle hiekalle, kun minä olisin oikein kunnolla pompannut. Kyllä pompputyynystä saa paljon irti aikuisenakin ja sen kyllä varmasti kuuli kaikki lähiseudulla olevat :D

Parasta hotellissamme oli ehdottomasti lämmitetty uima- ja poreallas. Allasalueet olivat auki ilta yhdeksään, joten menimme monena yönä uimaan vasta auringon laskettua. Oli todella mukavaa lillua lämpimässä porealtaassa ja katsella yläpuolella kirkkaana näkyvää tähtitaivasta. Kyllä tällaiseen voisi tottua. Hotellissa ei ollut paljoa porukkaa meidän lisäksemme, joten saimme lomailla kaikessa rauhassa. Yhtenä päivänä altaalla oli meidän lisäksemme kaksi keski-ikäistä naista. Meillä oli sinä päivänä taas ihan hillittömän hauskaa altaalla ja he sanoivatkin, että on ihana nähdä kuinka jotkut todella osaavat nauttia ja pitää hauskaa. He sanoivat, että me saimme myös heidät hymyilemään.

Jos joskus kaipaat liikenneympyröitä ajoreitillesi, niin suuntaapa Noosaan. En ole koskaan elämäni aikana nähnyt niin montaa liikenneympyrää. Liikenneympyrät ovat vielä kaiken lisäksi niin jyrkkiä, että niihin pitää hidastaa oikein kunnolla. Normaaleja risteyksiä on harvassa ja liikenneympyrään törmää noin kahden sadan metrin välein. Täytyy myöntää, että siihen meinasi jo mennä hermo. Minun täytyy varmaan jossain välissä kirjoittaa kirjoitus Australian oudoista liikennekäytännöistä. Täällä on muutamia sääntöjä jotka eivät vain meinaa käydä meidän järkeemme.

Kiipesimme yhtenä päivänä läheiselle Mount Tinbeerwahille, josta oli upeat näkymät Noosaan ja sen lähiseuduille.

Seuraavana päivänä lähdimme kymmenen kilometrin kävelylle Noosan kansallispuistoon. Olemme jo pitkään toivoneet näkevämme koalan luonnossa, mutta vaikka kuinka tähyilimme ympärillemme, koalat pysyivät piilossa. Noosan kansallispuisto on yksi todennäköisimmistä paikoista nähdä koala luonnossa. Alkaa pikkuhiljaa epäilyttää, että ainoa koala jonka me tulemme näkemään, on eläintarhassa. Onneksi näimme sentään kaksi delfiiniä, jotka hyppelivät rannan tuntumassa.

Noosan kansaillispuisto oli kyllä todella kaunis paikka. Vietimme myös yhden rantapäivän Noosa Headin rannalla, jossa pääsin vihdoin testaamaan kestääkö actionkamerani varmasti vettä ja aallokkoa. Kamera kesti hienosti ja talteen tuli todella laadukasta kuvamateriaalia meidän uimaretkiltä ja aallon mukana pyörimisistä.

Puolitoista viikkoa Noosassa pyörimisen jälkeen palasimme takaisin Brisbaneen, josta lentomme Sydneyn lähti. Menimme lentokentän vieressä sijaitsevalle rannalle nukkumaan muutamaksi tunniksi ennen kun veimme auton lentokentälle ja lensimme takaisin Sydneyn.

(Olemme jälleen autoreissulla, joten hyvä wifi tuntuu olevan kiven alla. Kirjoitukset on kyllä melkein valmiina, mutta julkaisu ei näiden nettien kanssa tunnu toimivan.)