tiistai 14. maaliskuuta 2017

Matka ja ensimmäiset kuumankosteat päivät Hong Kongissa

Team Suvi & Karo

Ensimmäiset lennot Hong Kongiin tuntuivat auttamattoman pitkiltä. Noin kolmen tunnin yöunien seurauksena nukuimme tunnin ensimmäisestä kahden tunnin lennosta. Seuraava lento olikin sitten yhdentoista tunnin lento Amsterdamista Hong Kongiin. Lensimme Cathay Pacific lentoyhtiöllä ensimmäistä kertaa ja kokemus oli erittäin positiivinen. Lennolla oli aika hyvin tilaa, joten saimme jakaa kolme penkkiä kahdestaan. Lennolla oli todella hyvä elokuvatarjonta. Me katsoimme elokuvat Trollit, Moana, Arrival, Doctor Srange. Yritimme myös nukkua hieman, mutta eihän siitä mitään tullut. Lento tuntui hirveän pitkältä varsinkin, kun väsytti kauheasti, mutta uni ei vain tullut. Oli myös hämmentävää, kun lento lähti Amsterdamista kello kahdelta päivällä ja saapui Hong Kongiin kello seitsemältä aamulla. Yksi yö vain viuhui ohitsemme.

Lentokentällä maskipäinen mies piippasi jollain laitteella Karon otsaan ja käski vain jatkaa matkaansa. Olimme hieman hämmentyneitä mitä mies oikein teki, mutta kuulimme jälkeenpäin Karon isältä, että hän luultavasti skannasi Karon lintuinfluenssan varalta. Minulle mies vain hymyili ja päästi ohitseen.
Passintarkastuksen jälkeen menimme hakemaan laukkuja hihnalta. Minun laukkuni odotti minua jo hihnalla, mutta Karon laukku oli hukkunut matkalle. Ilmoitimme laukun puuttumisen lentokenttävirkailijoille ja he lupasivat ilmoittaa, kun laukku löytyisi. Väsymyksen ja vastoinkäymisten väsyttämänä olimme erittäin iloisia, kun pääsimme vihdoin bussiin ja lopulta hotellille.

Hotellimme sijaitsee Chungking Mansionissa, jossa lähes kaikki Hong Kongin halvat hotellit löytyvät. Hotellimme maksoi yhteensä 160€/viikko eli yövyimme siellä lähes ilmaiseksi. Olimme hotellilla jo kymmeneltä aamulla ja sisään kirjautuminen alkoi vasta kahdelta päivällä. Onneksi huoneemme oli jo valmiina, joten saimme heti huoneen ja pääsimme päiväunille. Huoneemme on todella pieni, mutta emmepä me paljoa enempää tilaa tarvitsekaan.

Nukuimme pari tuntia ja lähdimme sen jälkeen etsimään ruokaa ja katsomaan Tsim Sha Tsuin turisti nähtävyyksiä. Hotellimme oli noin kolmensadan metrin päästä satamasta, josta avautuikin klassisen kuvauksellinen näkymä Hong Kongin saaresta.

Hong Kong

Kävimme Avenue Of Starsilla, joka on Hong Kongin vastaus Hollywoodin Walk of Famelle. Virallinen Avenue of Stars on remontissa, joten kaikki tähdet ja patsaat on siirretty väliaikaisesti läheiseen puistoon.

Bruce Lee

Kiinalaisen elokuvateollisuuden tähtiä. Kädenjälkensä ovat jättäneet muun muassa Jackie Chan, Andy Lau ja Michelle Yeoh.

Olimme tämän jälkeen niin väsyneitä, että päätimme käydä vain pikaisesti syömässä ennen kuin menisimme takaisin nukkumaan. Tässä vaiheessa Karo sai puhelun, jossa ilmoitettiin, että hänen laukkunsa oli jäänyt vaihtolennolla Amsterdamiin ja että se tuotaisiin hänelle heti huomenna aamulla. Menimme iloisina pieneen kiinalaisravintolaan ja söimme hyvää riisi-, possu-, vihannessekoitusta. Menimme nukkumaan jo seitsemältä illalla ja nukahdimme aivan saman tien.

Mukavien 15 tunnin yöunien jälkeen kaikki näytti jo paljon valoisammalta. Varsikin sen jälkeen, kun Karokin sai vihdoin rinkkansa lentokentältä. Päätimme tänään lähteä Hong Kongin saaren puolelle seikkailemaan. Hong Kongin kaupunki on jakautunut kahdelle saarelle: Kowloon ja Hong Kong. Hotellimme sijaitsee Kowloonin puolella. Menimme siis metrolla lahden ali ja päädyimme suoraan Hong Kongin keskustaan.

Huomasi heti, että Kowloon on selvästikin se kiinalainen kaupunginosa, kun taas Hong Kongin puoli oli täynnä länsimaalaisia luksusliikeitä ja pukumiehiä. Hong Kong on myös hauskasti monessa kerroksessa. Kaupunki on täynnä pieniä ja isoja kukkuloita, jota myötäillen kaupunki on rakennettu. Kukkuloilla on jotain todella korkeita rakennuksia, joissa ei varmaan korkeanpaikankammoinen viihtyisi. Mutta toisaalta, niistä näkee varmasti todella pitkälle. Kaupungissa on myös paljon viheralueita, jotka tekevät kaupungista todella viihtyisän. Kävelimme keskustasta Hong Kongin puistoon. Puistosta lenteli pari papukaijaa ja puistossa oli myös iso lintutarha, jossa oli muita trooppisessa ilmastossa eläviä lintuja.

Trooppisesta puheen ollen, kuuman kostea ilma tekee kyllä ajoittaan olosta todella tukalan. Tulee ihan Shanghai-ajat mieleen. Pyyhkeet ei kuivu ja koko ajan on nihkeä ja hikinen olo. Karo meinasi repiä peliverkkarinsa heti ensimmäisenä päivänä, kun oli niin tuskaisen kuuma. Onneksi seuraava päivä oli sateinen ja pilvinen, joten oli melkein jopa viileä.

Puiston jälkeen palasimme keskustaan syömään. Söimme keittoa, joka sisälsi lihakasvisnyyttejä ja nuudeleita. Keitto oli paljon parempaa kuin mitä kuvaus ehkä antaa ymmärtää.

Ruuan jälkeen menimme 800 metriä pitkän liukuporrasrakennelman ylös (Central-Mid-Level Escalator and walkway system) ja kiipeilimme sieltä sitten pikkuhiljaa alas. Liukuportaat vain jatkuivat ja jatkuivat, joten meidän oli pakko katsoa kuinka pitkälle ne ulottuivat. Alas päästyämme aurinko oli jo laskenut ja pienessä sateessa ja tuulessa oli jo aika viileä. Päätimme mennä lautalla takaisin Kowloonin saarelle.

Hong Kongin keskustaa

Kowloolin Kellotorni

Huomenna olisi sitten vuorossa Macaun saari, jonne pääsee Hong Kongista lautalla. Palaillaan asiaan sen jälkeen.