keskiviikko 28. syyskuuta 2022

F1 Kisamatka Unkari Hungaroring 2022 OSA 2: Aika-ajot ja kisapäivä


 

Lauantai-aamuna kokoonnuimme hotelli Corinthia Hotellin edessä. Hyppäsimme siitä busseihin ja aloitimme matkan kohti Hungororingia. Hotelli sijaitsi noin kahdenkymmenen kilometrin päässä hotellilta, mutta matkaan kului liikenteen vuoksi silti puolitoista tuntia. Meidän bussikuskimme oli kyllä aivan loistava ja sai meidät kuskattua paikalle paljon nopeammin, kun kukaan oli olettanut. Kun ajoimme Hungororingin ohi mennäksemme parkkipaikalle näin, että faneja oli kertynyt paljon pääportista kulkevan tien varrelle ja parasta aikaa porukka parveili kameroiden kanssa upean Mercedeksen ympärillä. Saattoi siis päätellä, että autossa oli joku kuljettaja.

Bussista ulos päästyäni suuntasin kyseiselle tienpätkälle. En olettanut näkeväni ketään, mutta toisin kuitenkin kävi. Heti paikalle päästyäni kävelin autolle ketä ympäröi jälleen kahdenkymmenen ihmisen joukko. Kurkkasin ihmisten välistä ja näin Sergio Perezin istuvan autossa. Päätin ottaa hieman etäisyyttä fanilaumaan ja kävelin hieman lähemmäs sisääntuloportteja. Sisään tuloporteilla oli valtavasti väkeä odottamassa, mutta tien varressa ei lähes ketään. Otin siis yksikseni paikan tien varresta ja katselin ohi kulkevia autoja. Ensimmäinen faniryhmä oli autojen tulosuunnassa, joten näin heti mitä autoa kannattaisi katsoa tarkemmin. Kun seuraava auto pääsi faniryhmästä läpi, vilkutin auton suuntaan toivoen, että siellä olisi joku kuskeista. Sydämeni jätti lyönnin väliin, kun pelkääjän paikalta hymyilevä Pierre Gasly vilkutti autosta minulle takaisin. Gasly on yksi suosikkikuljettajistani. Gaslya seurasi upea Ferrari, jonka ratin takana istui Charles Leclerc. Hänellä oli kädet täynnä ajamista, joten häneltä en vilkutusta saanut. En voinut uskoa tuuriani. Näin eilen Carlos Sainzin hotellinsa edessä ja tänään kolme muuta, vaikkakin vain vilaukselta autojensa sisältä, mutta silti kohtuullisen läheltä. Odotin vielä pari minuuttia, mutta kun ketään muuta ei kuulunut. Suuntasin kohti sisääntuloportteja. 


Radalta kuului jo aikamoinen pörinä, kun F3 kuljettajat viilettivät radalla oman sprinttikilpailun tohinassa. Kuulimme lähtökiihdytyksen parkkipaikalta, mutta emme ehtineet nähdä sitä. Sisääntulon turvatarkastus oli tehokas ja sisään pääsi ilman turhia jonottamatta. Kisa-alue on laaja ja jos istumapaikkasi ei ole lähtösuoralla voi kävelymatka katsomoon olla aikamoinen. Alueelta löytyy valtava määrä erilaisia ruoka- ja juomakojuja. Myös F1 fanituotteita ja kuljettajien omaa fanitavaraa löytyy yllin kyllin. Virallinen fanitavara on aika kallista. Jos fanituotteiden virallisuus ei kiinnosta tai haluat vain esimerkiksi Ferrarin lippiksen ilman virallisia kuljettajamerkintöjä, kannattaa tuote ostaa alueen ulkopuolella olevista kojuista. Näissä myydään vanhojen kuskien fanituotteita ja epävirallista fanitavaraa. Esimerkiksi Kimi Räikkösen fanilippiksiä löytyi myynnistä alueen ulkopuolelta. Katsoin aluksi, että fanilippis maksaa 25€ ja olin jo aikeissa ostaa niitä kaikilta kuskeilta joista pidin. Tarkemman tutkinnan jälkeen tajusin, että hinta oli tietenkin 25 000 Florinttia eli vähän päälle 60€. Tämän seurauksena päätin vetää kotiin päin ja ostaa Valtteri Bottaksen Alfa Romeo Lippiksen.

 

Alueenta löytyy myös kuljettajien kuvatauluja, joiden kanssa on mahdollisuus ottaa valokuvia. Meidän paikkamme oli Podium katsomossa. Katsomo on pääsuoran alkupäässä. Katsomo on aivan uusi ja se on käytössä tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Meillä oli aivan loistavat paikat. Katsomomme oli sen verran korkealla, että näimme noin 1/3 osaa koko radan mitasta. Valtaosiin katsomoista näkyy vain pieni pätkä, joten suosittelen ehdottomasti hankkimaan paikan Podium katsomosta. Katsomosta näki television, varikon, ja neljä radan viimeistä mutkaa. Ainoa huono puoli oli, ettei katsomo ollut katettu. Sateen yllättäessä, kannattaa pitää käsillä kunnon sadeviittaa.


Ehdimme katsomoon parahiksi F3 sprinttikilpailun viimeisiksi kierroksiksi. F3 ja W seriesin väliin iski oikein kunnon ukkosmyräkkä ja vettä tuli kuin saavista. Koko kisa-alueella ei ollut minkäänlaista katosta, joten vaihtoehdoksi jäi vain seistä kaatosateessa sadeviitta päällä. Vettä tuli niin runsaasti, että alue tulvi. Onneksi olimme ostaneet uudet kunnolliset sadeviitat ennen reissuun lähtöä. Pysyimme täysin kuivina viitan alla. Ainoa asia mikä kastui aivan läpimäräksi, oli kengät. Oli ikävä hengailla koko päivä läpi märillä kengillä. Muuten sade ei haitannut ollenkaan koko viikonloppuna. Silloin tällöin tihutti, mutta sateeksi asti se ei enää missään vaiheessa intoutunut. 


W Seriesissa ajoi suomalainen Emma Kimiläinen. Hän ei valitettavasti päässyt loppuun asti vaan joutui keskeyttämään kisansa ennen loppua. Tämä oli hyvin suomalainen trendi tänä viikonloppuna. Olin yllättynyt siitä, että W seriesin ja F2 autot paukkuivat koko ajan. Seuraavaksi oli vuorossa F1 aika-ajot. Niitä oli vaikea seurata. Oli vaikea katsoa kuka tuli nopealta kierrokselta ja kuka oli lähdössä nopealle kierrokselle. Tämän päivän ajot olivat enemmänkin vain autojen ja kuskien seuraamista. F1 autot kulkevat valtavaa nopeutta ja huomasin ajattelevani ”ei tuokaan ihan tervettä touhua ole, ei mitään itsesuojeluvaistoa näillä kuskeilla”.  Viihdyttävää ja jännittävää sitä oli kuitenkin seurata. Ensimmäinen päivä oli mahtava kokemus. Minusta tuntui, että näin enemmän ensimmäisenä päivänä kun ihmisiäkin oli paikalla vähemmän. Sunnuntai oli niin täynnä vilinää ja tungosta, että silloin oli vaikeampi rentoutua. 


Sunnuntai. Oli virallinen kisapäivä ja kuten sanoin huomattavasti ihmistäyteisempi ja vilkkaampi. Emme aamulla ehtineet seuraamaan F3 kisaa, mutta F2 kisa tuli katsottua. Päätapahtuma alkoi kello yhden aikoihin Drivers Paradella. Tämä tarkoittaa sitä, että kuskit hyppäävät avoautoihin ja ajavat radan ympäri. Näin yleisö näkee heidät ennen, kun he vetävät kypärät päähänsä ja hyppäävät autoihinsa. Koska olimme lähtösuoralla, saimme seurata kuskien toimintaa koko matkan aina valmistautumisesta, alkuseremonioihin ja lähtöön. Mick Schumacherin auto oli meidän kohdallamme rataa ja oli mielenkiintoista seurata Mickin toimia auton ympärillä. Oli myös hienoa nähdä tiimien tallipäälliköt pyörimässä autojen ympärillä. 

 




Olin ihmeissäni, kun katsomomme oli aivan tupaten täynnä. Ei pelkästään istuimet vaan myös portaat ja käytävät. En usko, että katsomoon myydään seisomapaikkoja, joten en ole varma oliko tämä porukka huijannut itsensä sisään seisomapaikoilta vai mitä täällä tapahtui. Ovella liput tarkistettiin, mutta erillisiin katsomoihin täytyi vain näyttää lippu puhelimesta. Katsomossa ei kukaan ollut tarkistamassa istuiko porukka paikoillaan vai ei. Joten epäilen että yhdellä kaveriporukasta oli oikeasti lippu katsomoon ja muilla pelkkä seisomalippu. Sitten koko poppoo tuli vain katsomoon sisään näyttäen samaa istumapaikkalippua.

Lähtö oli koko kisan jännin osa, muuten kisassa ei tapahtunut oikein mitään jännää. Katselimme koko loppukisan sadepilveä, joka lähestyi uhkaavasti. Se olisi vielä voinut tuoda jännitystä loppuun, mutta kisa ehti loppua ennen, kun alkoi sataa. Ferrari möhli strategiansa jälleen kerran ja Bottas joutui keskeyttämään ennen maaliin pääsyä. 

 




 

Jos olet Formula fani, kisamatkan tulisi ehdottomasti olla listallasi. Budapest oli loistava paikka käydä katsomassa kisoja. Hungaroring on kuitenkin moneen muuhun paikkaan nähden pieni kisapaikka. Sinne ei mahdu ihan niin mahdottomasti porukkaa, että joka paikka olisi aivan tukossa. Ja kuten oma kokemukseni osoittaa, muiden kuskien ja varikkoväen näkeminen kaupungilla ei ole mikään mahdottomuus. Kannattaa myös investoida hyvään istumapaikkaan josta näkyy sekä rata että televisio. Muualla istuneet suomalaiset sanoivat että kisan seuraaminen oli tosi vaikeaa ilman televisiota, koska sinulla ei ollut aavistustakaan mitä kisassa tapahtui.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti