Kuukausien jälkeen päästiin viimein siihen tilanteeseen, että oli aika jättää Cairnsin kaupunki taa ja aloittaa seuraava suuri Roadtrip autoreissu.
Käytimme Steve – automme pikahuollossa ennen reissua
tarkistaaksemme, että sillä on varmasti turvallinen lähteä niinkin vaativaan ja
anteeksi antamattomaan ympäristöön, kun Austraalian Outbackiin. Auto oli
jälleen hieman kenkkuillut, mutta onneksi sen korjaaminen oli jälleen nopea ja
kohtuullisen halpa juttu. Katsotaan nyt miten tässä käy.
Hyvästelimme hostellimme (Njoy! Travellers resort), joka on
ollut tukikohtamme viimeiset neljä kuukautta. Hotellin omistajakin sanoi, että
tuntuu todella oudolta, että lähdemme pois, olemme kuulemman jo melkein osa
hotellin perhettä.
Banaanifarmit |
Ensimmäisenä ajopäivänä Karo ajoi meidät tuttujen seutujen
ohi aina Townsvilleen asti. Olimme niin pitkään Cairnsin seudulla, että ehdimme
koluta paikat aika perusteellisesti. Matkalla oli hauska muistella matkamme
aikaisempia etappeja ja kommelluksia. Päädyimme myös jälleen siihen
lopputulokseen, että on tämä vain aika mahtavaa, kun tullut lähdettyä
tällaiselle reissulle.
Pysähdyimme Valkoisilla kalloilla, jotka ovat nimensä mukaan valkoista hiekkakiveä. |
Townsvillen jälkeen lähdimmekin aivan uusille urille ja
virallinen roadtripimme Outbackiin sai alkaa. Matka Cairnsista Darwiniin on
noin 3000 kilometriä, joten sitä ei ajeta ihan yhdessä tai kahdessa päivässä.
Vietimme ensimmäisen yön hiljaisella Red Riverin leirintäalueella muutaman
kymmenen kilometrin päässä Townsvillestä länteen. Nukahdimme molemmat kymmenen
pintaan ja heräilimme mukavasti auringon nousuun. Meidän retkeilyvarusteisiin
on viime aikoina lisätty retkikeitin, pöytä ja tuolit, joten aamupalan
laittaminen on huomattavasti mukavampaa. Minä olin seuraavan päivän kuski ja
saimme ajettua kokonaiset 600 kilometriä.
Pysähdyimme tänään Richmondissa, joka on tunnettu
Australialainen kaupunki lukuisien fossiililöydöstensä vuoksi. Ritchmondin
ympäristö on todella tasaista aluetta ja oli aikoinaan kokonaan merenpeitossa.
Tämä tekee alueesta oivallisen paikan dinosauruksen fossiileille.
Olen aina
ollut kiinnostunut dinosauruksista ja jossain vaiheessa tutkin jopa, miten
saisin siitä itselleni uran. Se jäi kuitenkin vain harrastuksen tasolle
astronomian, egyptologian ja kreikkalaisten mytologioiden rinnalle. En ole
koskaan nähnyt dinosauruksen fossileja, joten olin todella innoissani, kun
pääsin vihdoin katsomaan niitä. Parasta tilanteesta tekee se, että fossiilit on
löydetty aivan tästä lähiympäristöstä.
Yöpymispaikkamme ei tällä kertaa ollut ihan niin hyvä kuin
viimeksi. Paikalla oli kyllä hyvin tilaa tehdä ruokaa ja istuskella, mutta se
oli aivan moottoritien kyljessä. Saimme myös huomata saapuneemme todella
kuumille seuduille. Päivälämpötila huitelee +40 asteen tienoilla ja edes yöllä
lämpötila ei laske alle 25 asteen. Nukuimme autossa ja hikoilimme niin
valtavasti, että olin jo varma, että kuolen yön aikana nestehukkaan. Kuumuuteen
oli vaikea nukahtaa, mutta kun sain unen päästä kiinni, nukuin hyvin koko yön.
Aamulla heräilimme taas auringonnousun aikaan ja lähdimme liikkeelle jo kello
seitsemältä.
Edellisen päivän kuumuus ja huonot syömiset saivat aikaan
sen, että minun vatsani oli todella kipeä koko aamupäivän. Epäilin myös, että
en ollut juonut tarpeeksi edellisen päivän/yön aikana ja koitinkin ottaa sitä
takaisin tämän päivän ajan. Ajoimme kolmantena päivänä (570km) todella
kauniiden ja mielenkiintoisten paikkojen läpi. Mieleen painuvinta oli
ehdottomasti Cloncurryn ja Mt Isan kaupunkien välinen vuoristopätkä.
Tie
kiemurteli kauniiden punertavien vuorennyppylöiden välistä ja jokaisen nyppylän
takaa ilmestyi toinen toistaan upeampia maisemia. Vaikka maasto oli
kumpuilevaa, tuntui silti, että näimme kohtuullisen kauas. Me huokailimme ja
ihailimme vuoron perään tämän pätkän upeita maisemia ja toivon että niiden
upeus välittyy edes hieman näiden kuvien välityksellä.
Noin kolmensadankilometrin päästä oli vihdoin aika vaihtaa
osavaltiota Pohjoiselle Territoriolle. Maisemanmuutos oli jälleen suuri. Ennen rajaa oli pakko tankata auto,
koska tien reunassa olevan kyltin mukaan seuraavalle bensa-asemalle oli 300
kilometrin matka. Pohjoinen Territorio näytti heti parhaat puolensa ja saimme
ajaa täysin kuolleessa maisemassa aina kolmensadan kilometrin päässä olevalle leirintäalueellemme
asti. Me nauroimme todella paljon, kun piikkipallo vieri kuivasta heinikosta
tien poikki. Amerikkalaisissa länkkäreissä tuulessa pyörivä piikkipallo on
klassikko. Nyt olimme todella villin luonnon armoilla. Tuossa kuollessa ja
karussa maisemassa oli kyllä silti paljon katsottavaa.
Jännitystä matkalle kertyi monessakin muodossa. Ensimmäinen
niistä oli tietyöalue, jossa jouduimme nököttämään paikallamme paahtavassa
kuumuudessa kohtuullisen pitkän tovin. Tämän seurauksena jäähdytysnesteen mittari
alkoi liikkua ikävästi ylöspäin ja pelkäsimme, että auto ylikuumenee ja antaa
periksi siihen paikkaan. Onneksi pääsimme pian liikkeelle ja auton jäähdytys
pääsi taas kunnolla vauhtiin. Seuraava jännityksen hetki tuli koko tien täyttävien
leveiden kuljetusten muodossa. Rekat kuljettivat perässään valtavia työkoneita
ja me jouduimme aina ajamaan ojan pientareelle odottamaan, että ne pääsisivät
ohi.
Viimeinen jännityksen hetki koitti valtavien tuulipyörteiden pöllytessä
ympäri tasankoa. Näimme parhaimmillamme kahdeksan pyörrettä, jotka kaukaa
katsottuna näyttivät aivan pyörremyrskyiltä. Emme olleet koskaan kuulleet, että
Australiassa olisi mitään vaarallisia pyörremyrskyjä. Mutta pyörteiden
lähestyessä, alkoi jo hieman epäilyttää. Kun pyörre pyyhkäisi suoraan eteemme
tielle, mietimme pitäisikö sitä jotenkin väistää. Pyörre ehti onneksi kadota
ennen, kun me ehdimme sen kohdalle. Ehti se kuitenkin tuoda oman jännityksensä
meidän pitkälle matkallemme.
Näillä teillä kulkee vain kolmenlaisia autoja: Valtavia
tiejunia, jossa yleensä on ainakin kolme vaunua perässä; Satunnaisia työautoja
(tietyöauto, ambulanssi, poliisi) ja viimeiseksi matkailijoiden autot. Autot
ovat valtaosin nelivetoautoja, koska Australian Outbackissa ei pääse kunnolla
kulkemaan ilman sitä. Silmiimme on kyllä osunut muutama matkailuautokin.
Erämaan tienvarsilla on myös erittäin ominainen haju. Mitä
me olemme alkaneet kutsumaan kuolemanhajuksi. Tämä haju on se haju, joka lähtee
kuolleesta eläimestä, joka on ollut kuumassa auringonpaisteessa ainakin vuorokauden
verran. Olemme nähneet viimeisten päivien ajomatkan aikana yhden elävän
kengurun ja lukemattomia ratoja tienvarsilla. Laskimme että tienvarsilla on
noin yksi raato per kilometri. Ilmeisesti kengurut hyppivät autojen eteen aika
urakalla. Suurin raatomäärä tulee kuulemman yöllä, kun maantiejunat
porhaltavat. Näimme myös ainakin kymmenen hylättyä autoa. Suurin osa niistä
näytti siltä, että ne olivat olleet siinä jo vuosia. Meidän mekaanikko sanoikin
Cairnsissa, että jos auto menee rikki Australian Outbackissa niin sinne se
sitten jääkin. Kellään ei ole varaa hinauttaa autoa kolmensadan kilometrin
päässä olevalle mekaanikolle, joten auto jää usein siihen mihin se on
sammunutkin.
Kuivan heinätasangon jälkeen saavuimme vihdoin Barkly
Homestead Roadhouselle, jossa vietimme seuraavan yön. Leirintäalue oli
maksullinen, mutta olimme onnessamme, kun pääsimme vihdoin suihkuun.
Leirintäalueella oli jopa oma uima-allas. Mikäs sen parempi paikka viettää
polttavan kuuma iltapäivä kun varjoisa uima-allas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti