Neljäs matkapäivä alkoi erittäin hyvin. Tankkasimme auton ja lähdimme ajamaan seuraavaa pitkää pätkää. Tänään oli tarkoituksena ajaa vajaa 700km. Päätepisteemme oli lähellä Matarankan kylää. No pääsimme Matarankan kylää, mutta emme kyllä tavalla jolla olimme aikaisemmin suunnitelleet.
Lähdimme aamulla hyvissä ajoin liikkelle. Unirytmimme menee aika lailla auringon nousun ja laskun rytmiin. Joten heräsimme aamulla ennen seitsemää ja pääsimme matkaan jo ennen kahdeksaa. Täällä erämaassa (Outbackissa) on niin kuuma päivällä, että ehdottomasti paras paikka oleskella on jossain missä on kunnon ilmastointi. Esimerkiksi autossa. Auto kulki koko päivän aivan mainiosti ja harvinaisen äänettömästi. Mehän olimme ihan onnessamme, kun auto toimi niin hienosti. Olimme olleet hieman huolissamme, miten automme selviää tästä rankasta reissusta. Seuraavat tapahtuvat todistivat, että huolemme oli todella aiheellinen.
Noin sata kilometriä edellisen kaupungin jälkeen auton
kierrokset kilahtivat kattoon ja auto ei reagoinut lainkaan kaasupolkimeen tai
vaihteiden vaihtoon. Siinä sitten avuttomana ohjattiin auto tienreunaan ja
katsottiin kun vauhti pysähtyi. Auto pysyi käynnissä, mutta sitä ei vain saanut
enää liikkeelle. Sammutimme auton ja kurkistimme konepellin alle. Emme
olettaneet, että konepellin alle kurkistettuamme olisimme yhtään sen viisaampia
kuin ennen sitä, mutta kannatti sitä kuitenkin jotain yrittää. Kaikki näytti
aivan samalta, kun ennenkin ja pikainen kierros auton ympäri ei antanut meille
yhtään sen enempää tietoa auton tilanteesta. Katsoimme puhelimiamme, ei
kenttää. Katsoimme kumpaankin suuntaan tietä, ei muita autoja. Katsoimme
karttaa, seuraavaan kartalla olevaan paikkaan oli 30 kilometriä. Eikä ollut
lainkaan takuuta, että sieltä löytyisi kylä tai ihmisiä.
Tässä tilanteessa minä onnistuin järjestämään itselleni
minuutin paniikkikohtauksen, jonka aikana saatoin ehkä mainita ”Nyt me kuollaan
tänne erämaahan”. Tilanne ei onneksi ollut ihan niin paha. Olimme kuitenkin
moottoritien varressa keskellä päivää. Pimeän tuloon oli vielä monta tuntia ja
meillä oli paljon ruokaa ja juotavaa, joten sen puolesta ei tarvinnut
huolehtia. Armottoman kova 38 asteen kuumuus painoi kuitenkin päälle ja
epätietoisuus lisäsi tuskaa. Meillä kävi tuuri, koska emme onneksi ehtineet
olemaan tienreunassa kuin viisitoista minuuttia, kun rekka ja kaksi autoa
ilmestyivät näköpiiriimme. Heilutimme käsiämme ja rekan takana olevat autot
pysähtyivät auttamaan meitä. Kuten sanottu, olimme todella onnekkaita!
Autoissa oli oikein kunnolla porukkaa, koska pian automme
ympärillä pyöri viisi miestä, kolme lasta ja yksi nainen. Miehet tutkivat
autoa, käynnistelivät sitä ja löysivät lopulta vian. Minulla ei ehkä ole
autosanasto aivan hallussa (ainakaan englanniksi), mutta miehet selittivät, että
joku putki oli ainakin mennyt poikki, koska auto oli heittänyt nesteitä
ympäriinsä. Auto täytyisi hinauttaa lähimmälle huoltamolle ja katsoa sitten
mitä sille pitää tehdä. Seuraava korjaamo oli 100 kilometrin päässä. Auton
hinaus olisi ollut liian vaivalloista, joten he tarjoutuivat viemään meidät
lähimmälle korjaamolle.
Olimme hieman huolissamme automme puolesta. Olimme
nähneet matkamme varrella monia tienvartaan hylättyjä autoja, joiden ikkunat
olivat rikki ja parhaassa tapauksessa koko auto oli poltettu. Tavaramme ei
olisi mahtunut muiden autoihin, joten meidän olisi pitänyt jättää auto ja
tavarat oman onnensa nojaan siksi aikaa, kun me lähdemme korjaamolle. Karo
sanoi, että hän voisi jäädä autolle siksi aikaa, kun minä lähden hankkimaan
meille hinausta. Karolle ei ollut mikään ongelma jäädä autolle, mutta minä
huolehdin hieman hänen turvallisuudestaan. Karo kuitenkin vakuutti pärjäävänsä
ja linnoittautuvansa vaikka autoon jos tarve vaatii.
Minä siis hyppäsin toisen auton kyytiin ja lähdin
hinaajanhakureissulle. Autoissa olevat porukat olivat tulossa takaisin Alice
Springsin kaupungissa järjestetyistä lasten pesäpallo (Baseball) turnauksesta.
Minun autoani ajoi lasten pesäpallovalmentaja ja kyydissä kanssani oli kaksi
lasten vanhempaa. Matkasimme sadan kilometrin päässä olevalle Matarankan
kylälle, jossa vastaamme tuli ensimmäinen auki oleva autokorjaamo. Molemmat autot
pysähtyivät korjaamolle ja minä kävelin viiden miehen saattelemana korjaamolle.
Miehet osasivat hyvin selittää mitä he epäilisivät auton vioiksi. He myös
järjestelivät asiat erittäin hienosti, eikä aikaakaan, kun kaikki oli jo
hoidossa ja auton hinaus tilattuna. Olen ikuisesti kiitollinen tälle
pesäpallovanhempien joukolle, jotka auttoivat meitä ja pitivät minusta niin
hyvää huolta koko reissun ajan. He toivottivat minulle onnea ja jatkoivat
matkaansa kohti Darwinia.
Minä jäin odottamaan hinausautoa autokorjaamolle. Minä
vietin odotus aikani suunnitellen erilaisia tapoja tuhota meidän auto. Kuten polttaa
se tai antaa sen vain lipua kallion kielekkeeltä alas. Auto on aiheuttanut
meille enemmän päänvaivaa viimeisen seitsemän kuukauden aikana, kun kaikki aikaisemmat
autoni yhteensä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kotiin päästyäni anna
autolleni ison halauksen. Siinäkin on välillä vikansa, mutta se on silti
huomattavasti luotettavampi, kun mitä meidän Steve-auto on.
Hinausautoa ei
onneksi tarvinnut odottaa kauaa ja pian olimmekin jo matkalla takaisin auton
luo. Hinausautonkuski Brian kertoi, että ei ole koskaan tavannut suomalaista
Australiassa. Hänen kihlattunsa on ruotsalainen ja Brian oli juuri tullut
takaisin matkaltaan Ruotsissa ja Suomessa. Hän sanoi, että meillä on kyllä
kauniita maisemia, mutta hieman liian kylmää ilmastoa. En yhtään ihmettele,
että ilmasto on hänen mielestään liian kylmää. Täällä lähemmäs neljänkymmenen
asteen lämpöihin tottunut tyyppi varmasti jäätyy pystyyn kun hän pääsee
suomeen.
Karo oli tehnyt olonsa mukavaksi hinausautoa odotellessa.
Kun kurvasimme paikalle, hän istui kaikessa rauhassa varjossa retkituolillaan
kirjaa lukemassa. Latasimme auton kyytiin ja palasimme Matarankan kylään.
Seuraavaksi operaatioksi muodostui yöpaikan etsintä. Korjaamolla sanottiin, että voimme nukkua
autossa heidän parkkipaikallaan, jos haluamme, mutta jotenkin se tuntui nyt
todella vastenmieliseltä ajatukselta. Hermot olivat muutenkin kokeneet tänään
kovia ja kaipasimme jotain rentouttavaa ympäristöä, suihkua ja ilmastointia. Brian ajoi
meidät Matarankan kuumilla lähteillä sijaitsevalle motellille, josta onneksi löytyi meille huone kahdeksi yöksi. Kävimme pikaisesti hotellin ravintolassa syömässä ja
painuimme aika vauhdilla pehkuihin.
Mataranka on niin takapajula, että koko kaupungissa ei ole
lähes lainkaan puhelimen verkkoa. Minä sain verkon satunnaisesti, että pystyin
lähettämään kotiin viestiä siitä että olemme elossa, vaikkakin hetkellisesti
täysin jumissa.
Olipa hurja tilanne. On nimittäin melko lämpimät olosuhteet tuolla Australiassa jäädä auton kanssa tien poskeen. Hyvä että olitte moottoritien varressa keskellä päivää! Meillä kävi kerran niin, että autosta puhkesi rengas keskellä ei mitään. Renkaat eivät olleet kovin vanhat, joten ihmettelin asiaa kovasti. Kävi ilmi että ohjauskulmien säätö oli ollut pielessä, jonka vuoksi renkaat olivat kuluneet epätasaisesti, ja yksi renkaista otti ja posahti.
VastaaPoistaRenkaan puhkeaminen keskellä ei mitään kuulostaa myös aika hurjalta tilanteelta. Oliko vararengas mukana vai miten oikein selvisitte siitä?
Poista