Viimeiset kaksiviikkoa meni todellisen turisteilun merkeissä.
Äiti ja isä käväisivät Seoulissa joten tein heidän kanssaan kaikki ne turisti
jutut joita en ole vielä ehtinyt tekemään. Meillä oli viikon loma koulusta ja
ajattelin että silloin olisi hyvä väli lähteä katsomaan Seoulin ulkopuolista
koreaa. Jejun saari on niin sanottu korean Hawaii. Se on todella suosittu matkakohde
sekä korealaisten että muiden naapurimaiden keskuudessa. Viimevuonna Jejulla
vieraili yli kymmenen miljoonaa ihmistä.
Äiti ja isä olivat myös kiinnostuneita Jejun saaresta ja
tämän vuoksi päätimme lähteä sinne yhdessä. Matkustus vaihtoehtoina oli lentokone
tai lautta. Lautalla matka kesti sen verran pitkään, että päätimme lentää
Jejulle. Tämä oli ihan hyvä vaihtoehto, koska juuri kaksi viikkoa ennen
matkaamme Jejulle matkalla ollut lautta keinahti ympäri ja turmassa kuoli yli
200 ihmistä. Lautta ei siis ole tällä hetkellä erityisen suositeltava
vaihtoehto.
Valitsin lentoyhtiöksemme Jeju airin. Olen nähnyt todella
paljon Jeju airin mainoksia Seoulissa ollessani, joten se tuntui luonnolliselta
valinnalta… saattaa olla että näyttelijä Lee Minholla oli myös valinnan kanssa
jotain tekemistä. Hän kun sattuu parasta aikaa olemaan Jeju Airin mainoskasvo ja
on yksi suosikki näyttelijöistäni :D Lee Minhon kasvot tulivat kyllä matkan
aikana tutuksi ja jopa äiti oppi tunnistamaan Lee Minhon, koska minä toistin hänen nimeään kohtuullisen tehokkaasti matkan aikana. Minhon naama kun nyt
vain sattui olemaan joka paikassa niin täytyihän se nyt mainita :D
Lento Seoulista Jejulle kestää vain vähän päälle tunnin,
joten lento meni todella nopeasti. Laskeutuminen oli kyllä sellainen tömähdys
että pelkäsin alla olevien pyörien pettävän ja koneen tekevän mahalaskun. Kone kuitenkin
pysyi kasassa ja pääsimme turvallisesti perille. Jeju ei antanut erityisen
valoisaa ensivaikutelmaa. Saarella satoi, oli sumuista ja ihmisiä ei näkynyt
missään.
Kiertelimme Jejun kaupunkia ja minulle tuli heti selväksi että
ainakaan kaupunkilomalle tänne ei kannata tulla. Lensimme jejulle
päivälennolla, joten ensimmäisenä iltana me ehdimme lähinnä kiertelemään
kaupungilla ja syömään friteerattua kanaa, jota koreassa saa aivan joka
paikasta.
Jejun saari on luontoloma kohde, joten saarella kiertely on
lähes jokaisen lomailijan päätarkoitus. Jejulla järjestetään paljon bussikierroksia,
joten jos olet ryhmämatkailija tyyppinen ihminen, sinun kannattaa harkita tätä
vaihtoehtoa. Näkemäni bussikierrokset olivat kyllä mielestäni tosi kalliita ja
samalla hinnalla palkkaat jo itsellesi taksin koko päiväksi. Jos sinulla on
kansainvälinen ajokortti, voit vuokrata auton ja ajella itse edestakaisin.
Jejulla ei ole kauheita ruuhkia, mutta jotkut paikat voi olla vaikea löytää ja
tiet ovat paikoittain todella ahtaita. Kolmas vaihtoehto on että palkkaat
itsellesi kuljettajan ja taksin koko päiväksi. Tätä vaihtoehtoa me käytimme. Kuljettajan
perus palkka on noin 150 000Wonia eli 100€/päivä (noin 9h). Toisaalta hinta
kuulostaa pieneltä, mutta budjetilla olevalle se voi kuulostaa tyyriiltä.
Varasimme taksin kahdeksi päiväksi. Jejun nähtävyydet ovat
jakautuneet kahteen osaan itä- ja länsiosaan. Odotin länsiosalta enemmän joten
päätimme tehdä itäkierroksen ensin. Taksin vuokraaminen on turistien
keskuudessa niin yleistä, että varmasti jokaiselta hotellilta löytyy tietoa
mahdollisista taksikuskeista. Meidän ainoa kriteeri oli, että halusimme
englantia osaavan kuskin. Emme onnistuneet varaamaan kuskia edellisenä päivänä,
koska illalla respassa oli vain kiinalainen pariskuta joka juuri ja juuri osasi
puhua koreaa. Korean- ja kiinankielen taitoni eivät olleet niin ajan tasalla
että olisin osannut selittää heille mitä halusimme. Tämän vuoksi päätimme
yrittää uudestaan aamulla ja toivoa että respsassa olisi silloin se englantia
osaava nainen.
Unemme venähti vähän ja olimme vasta kymmenen jälkeen
aulassa kyselemässä taksista. Taksi kierrokset alkavat yleensä aina yhdeksältä
aamulla, joten hotellivirkailijalla meni hetki etsiä meille taksikuski, joka
olisi vielä vapaana. Hän löysi meille aivan mahtavan taksikuskin nimeltä
Charlie. Charlie puhu todella hyvää englantia ja suurin osa matkastamme
kuluikin siihen kun tenttasimme Charlielta tietoa korealaisesta kulttuurista ja
elintavoista. Minulla ei valitettavasti ole Charlien tietoja joten en voi jakaa
niitä teille jotka ehkä tulevaisuudessa haluaisitte mahtavan taksikuskin
itsellenne. Olin kirjoittanut listan paikoista jossa haluaisin käydä ja Charlie
ehdotti niistä neljää paikkaa tämän päivän ohjelmaksi. Suurin osa ensimmäisen
etapin taksi matkasta kului sellaisessa sumussa että hyvä kun edessä olevan
auton näki. Naureskelimmekin vanhempieni kanssa, että on tämäkin eräänlaista
maisemamatkailua. En siis tiedä ollenkaan millainen luonto matkan alkupätkällä
oli. Kun lähestyimme rannikkoa, sumu kuitenkin hälveni kohtuullisen tehokkaasti
ja aloimme nähdä ympärillemme.
Ensimmäinen pysähdys tapahtui Traditional Korean Villagessa.
Kuten nimestä voi päätellä, paikka on täynnä vanhoja perinteisiä taloja, joista
suurin osa on edelleen asutettuja. Kylässä näkyi kuinka ennen tehtiin
asioita ja isä löysi niistä paljon samoja piirteitä kun vanhasta suomalaisesta
maaseutuelämästä. Kylä oli mielenkiintoinen ja oli hauska että suurin osa
asunnoita oli edelleen käytössä. Luonnollisesti niihin on lisätty muutamia
nykypäivän mukavuuksia, mutta ainakin ulkopuoli ja ympäristö ovat säilyneet
perinteisenä.
Löydätkö mikä kuvassa oleva ei ehkä ihan sovi perinteiseen maisemaan?
Jatkoimme matkaamme kohti Jejun tunnetuinta turisti kohdetta
Sunrise Peakia. Matkalla näkyi valtavasti mandariineja. Taksikuskimme kertoi
että parikymmentä vuotta sitten mandariinien hinta oli niin kova, että
viljelijät olivat kohtuullisen rikasta porukkaa. Hänen sukupolvessaan oli monia
”Mandariiniopiskelijoita” eli nuoria jotka pääsivät hyvään kouluun, koska
vanhemmilla oli mandariinien ansiosta varaa laittaa rahaa lapsensa opiskeluun.
Nykypäivänä Kaliforniasta tuotavat halvat mandariinit ja appelsiinit ovat pakoittaneet
paikalliset laskemaan hintoja ja tämän vuoksi mandariinit eivät enää ole ollenkaan
niin tuottoisa bisnes, mutta ilmeisesti sillä kuitenkin vielä jotenkuten
pärjää.
Sunrise Peak
Sunrise Peak on paikka, jonne suurinosa jejulla
matkailevista kiipeää. Me päätimme kiivetä myös. Portaat tuntuivat jälleen
jatkuvat aivan liian pitkään. Onneksi olin jo hieman nostanut porraskuntoani
kävelemällä päivittäin Seoulin metrotunnelin portaita. Seoul kun ei tunnu
harrastavan liukuportaita metroasemilla. Onneksi maisemat olivat todella upeat,
joten Sunrise Peakille kiipeäminen on ehdottomasti tuon kiipeämisen arvoista.
Matka ei oikeastaan ole edes erityisen pitkä ja ylös ja alas kiipeämisen pystyy
tekemään tunnissa. Portaat vain saavat matkan tuntumaan huomattavasti
pidemmältä.
Huipulla!
Seuraavaksi oli vuorossa ruokailu. Jeju on tunnettu
merellisestä ruuastaan (luonnollisesti, koska koko paikka on meren ympäröimä).
En ole koskaan ollut merellisen ruuan ystävä, mutta päätin kuitenkin kokeilla
sitä. Charlie tilasi meille valtavan meren elävä keiton. Sieltä löyty
katkarapuja, mustekalaa, simpukoita, taskurapua ja ties mitä muuta. Olin syönyt
simpukoita aikaisemmin, joten minulla ei ollut hirveän suurta mielenkiintoa
syödä sitä uudestaan. Charlie kuitenkin lappasi lautaselleni simpukan ja sanoi että
se on todella kallis herkku ”maista maista”. Ei se simpukka nyt pahaa ollut,
mutta en nyt kutsuisi sitä erityiseksi nautinnoksikaan. Minulla ei ole
aavistustakaan mitä kaikkea merellistä söin, mutta söin nyt kuitenkin. Ruoka vain
vahvisti sen mitä olen aina sanonut: Minä en pidä merellisestä ruuasta. Jotkut
kalat menevät ja ovat todella hyviäkin, mutta kaikki muu merellien…ei ole minun
juttuni!
Jatkoimme matkaa laavaluolille. Jeju on pelkkää mustaa
kiveä, koska saari on muodostunut tulivuoren purkauksen seurauksena. Oli
mielenkiintoisen näköistä, kun koko maaperä oli mustaa. Kivet olivat mustat ja
koko saaren väritys oli maaperän mustaa ja kasvillisuuden vihreää. Jejulla ei enää
ole aktiivisia tulivuoria, mutta vanhan tulivuoren purkauksen merkit ovat silti
nähtävissä. Laavaluolat ovat olleet laavan liikkumisväylä. Laava jähmettyy
kohtuullisen nopeasti kun se joutuu tekemisiin ilman kanssa ja tämän vuoksi
laavaluolien muodostuminen on mahdollista. Laavaluola oli kylmä ja märkä, mutta
samalla ihan mielenkiintoinen. Laava on jättänyt todella erikoisia kuvioita luolan seiniin ja ne näyttävät ajoittain siltä kuin joku kone olisi
tehnyt ne.
Laavaluolan kosteus sai jälleen hiukseni kihartumaan.
Muistan edelleen kun pienempänä ihmettelin miten jonkun ihmisen hiukset voivat
kihartua kosteudessa. Omat hiukseni olivat aina aivan piikki suorat ja suomessa
en ollut ikinä kokenut sellaista ilmankosteutta joka olisi kihartanut hiukseni.
Se kaikki kuitenkin muuttui muutama vuosi sitten kun menin Shanghaihin. Shanghain kuumuus ja kosteus
sai jopa minun hiukseni kihartumaan ensimmäistä kertaa elämäni aikana. Sen
jälkeen huomaan että todella kostealla säällä lyhyet ohimohiukseni saattavat
kihartua hieman, jopa suomen ilman kosteudessa. Nyt kun pääsin koreaan,
huomasin jälleen kuinka vallattomasti hiukseni alkavat kihartua, jos
ilmankosteus pääsee oikein valoilleen. En edes halua tietää miltä hiukseni
tulevat näyttämään kun kesän sadekausi alkaa.
Meidän piti vielä mennä katsomaan erästä puutarhaa, mutta
päivän aikataulu oli venähtänyt sen verran, että lähdimme ajelemaan takaisin
hotellin suuntaan.
Näyttää niin kauniilta noi ylhäältä otetut kuvat, ai että! Tuntuu varmaan ihan kivalta vaihtelulta suurkaupungin jälkeen päästä näkeen tollasta luontoa... Ja hei, nyt kun kokeilit sitä merisettiä uutena juttuna, niin voit siihen vedoten sit jonkun aikaa valita vaan kaikkee tuttua :D Teillä kävi kyllä hyvä säkä ton taksikuskin kanssa, olis varmaan ollu aika erilainen kokemus jonkun englantia puhumattoman kanssa!
VastaaPoista